Luk vinduet
Kategorier

Vores udvalg

Vi har et bredt udvalg af buffeter og fester - lad Hjortshøj Party Service stå for maden til din fest.

Se Telte og service.. Se Vælg selv menu - mad ud af huset Se Buffeter og fester

Bestil nu

- og vælg dato for din fest

Betal senere

- kontant eller på faktura
Artikler » 21 ting du skal huske til konfirmationsfesten

21 ting du skal huske til konfirmationsfesten

Har du en teenager, der snart skal konfirmeres?

Vi ved godt, at de sidste måneder op til konfirmationsfesten kan være stressende. Også selvom du har styr på både festlokaler eller telt, gæsteliste og mad.  For der er stadig meget, der skal finpudses og planlægges, så der er helt styr på detaljerne. 

Vi har lavet en tjekliste med 21 ting, som man af og til kan komme til at glemme i farten, men som vil få planlægningen og selve festen til at forløbe nemmere. 

Inden festen

  • Er der gæster med særlige kostvaner/allergier, som du bør tage hensyn til?
  • Skal festen have et tema? Det kan være en hjælp at give festen et tema, som er i tråd med konfirmandens interesser – fx fodbold, musik, kunst og kreativitet etc. Det er meget nemmere at pynte op, når man har et overordnet tema.
  • Hvor længe skal festen vare? Nogle gæster vil gerne vide, hvornår de kan forvente festen slutter, mens andre foretrækker at lade festen køre til den lyse morgen. Gør dine gæster opmærksomme på, hvad du selv forventer og ønsker. Skriv evt. et sluttidspunkt i indbydelsen.
  • Husk gæstebogen. Det er sjovt for konfirmanden at kunne læse de personlige hilsner fra gæsterne efter festen. Gæstebogen kan være alt fra en almindelig notesbog med en masse tomme sider til en bog, som du selv dekorerer med billeder og lidt sjov information om konfirmanden, som gæsterne kan læse inden de skriver deres hilsen. 
  • Hvem tager billeder? Både til selve konfirmationen i kirken og til festen efterfølgende. Det er rigtig ærgerligt at komme i tanke om dette, når det er for sent. 
  • Opfind eventuelt jeres eget hashtag. Hvis gæsterne tager billeder med telefonen og deler dem på Instagram eller Facebook, kan de benytte jeres eget hashtag (fx #lineskonfirmation2016). På den måde kan I selv se alle de billeder, der er blevet delt fra festen. Dette vil helt sikkert blive brugt flittigt at festens yngre gæster. 
  • Er der særlige regler? Uanset om festen holdes hjemme hos jer selv eller i selskabslokaler, vil der være nogle retningslinjer, som I og gæsterne skal overholde.
    Må gæsterne ryge – og er der i så fald et særligt område hertil?
    Må gæsterne selv tage for sig af drikkevarer eller bliver de serveret?
    Er der områder, hvor børnene må gå hen og lege mellem retterne?
    Og hvad med parkering – er der plads nok?
    Gør ligeledes opmærksom på, hvis enkelte retter er særligt tiltænkt børn eller gæster med andre kostvaner/allergier. Så er der ingen, der kommer til at ”stjæle” mad fra hinanden.
    Få styr på alt dette inden festen, så du kan give dine gæster klar besked og undgå misforståelser ved festen. 
  • Skal der være musik? Lidt baggrundsmusik er altid hyggeligt, bare det ikke gør det umuligt for gæsterne at snakke sammen. Lav fx jeres egen playliste – gerne med udgangspunkt i konfirmandens musiksmag.
  • Lav et lille menukort til hver gæst – og sæt gerne en velkomstsang på forsiden og en farvel-sang på bagsiden. Det er en fin måde at starte og slutte festen på. På den måde kan I, som værter, også nemmere bestemme, hvornår festen skal slutte. Her kan I også skrive det hashtag, I har fundet på, så gæsterne kan se præcis, hvordan det skrives. 
  • Skal der synges sange i løbet af festen? Hvis dine gæster har sange med til konfirmanden, prøv da at danne dig et overblik over disse inden festen. Så kan du planlægge, hvilke sange der skal synges hvornår. Så slipper I for at skulle synge 4 sange i træk og dine gæster slipper for at bekymre sig for, hvornår/om der bliver tid til deres sang. 
  • Skal der være anden underholdning end sange? Koordinér evt. med de gæster, du har inviteret. Måske har de gode idéer eller inputs. 

Under festen

  • Husk at byde velkommen/holde velkomsttale. Når gæsterne er ankommet, er det din opgave at gæsterne finde deres pladser, så du kan byde dem velkommen. Det er også her du lige kan gøre opmærksom på regler og retningslinjer, fortælle lidt om menuen, og I kan starte ud med velkomstsangen. Husk at slutte af med en ordentlig velkomstskål. 
  • Skål med dine gæster. Og sørg for, at der er drikkevarer nok rundt på bordene eller i baren, hvis gæsterne selv skal hente.
  • Sørg for at gemme alle kort og kuverter, som konfirmanden får. Du kan evt. selv holde øje med gavebordet og være OBS på hvem, der giver hvad. Skriv det evt. ned i en lille notesbog. På den måde kan I skrive gode, personlige takkekort efter festen. 
  • Husk at sende gæstebogen rundt. Du kan lade bogen ligge fremme fra festens start, men vent med at sende den rundt til efter hovedretten eller desserten.

Hvis du holder festen hjemme

  • Har du brug for hjælp i køkkenet? Selvom du bestiller konfirmationsbuffeten ude, vil der være noget af maden, du selv skal opvarme eller anrette. Afgør om du selv har tid til det i løbet af festen, eller om du vil overlade køkkenarbejdet til andre.
  • Husk at lave isterninger eller bestille masser af is. Køb evt. en masse citronskiver, som du kan putte i vandkaraflerne for at give postevandet et lille pift. 
  • Selvom konfirmationsfesten holdes om foråret, så har de fleste gæster stadig jakker med. Har I plads nok? Ellers kan I leje garderobestativer eller vælge at benytte et værelse til opbevaring af overtøj. 
  • Har du service nok? Lån eller lej dig til ekstra service, så du har nok til alle gæsterne. Hvis du alligevel skal låne, så lån service til alle dine gæster. Så slipper du for at blande dit eget med det, du har lånt (hvilket kan give forvirring, når det lånte skal leveres tilbage).
  • Har du toiletter nok? Ellers kan det være rigtig smart at leje en toilettrailer. Det er især en fordel, hvis du holder festen udenfor, da du så slipper for at have gæster med beskidte sko rendende inde i huset. 
  • Du må ikke gå ned på disse praktiske ting:
    • rene viskestykker 
    • karklude 
    • opvaskemiddel 
    • håndsæbe
    • toilepapir 
    • køkkenruller
    • affaldsposer og sække
    • stanniol og film
    • opbevaringsbøtter
    • skærebrætter
    • anretningsfade og gryder

Få vores inspirerende nyhedsbrev månedligt

Play the video image
Danske Hospitalsklovne
Vi støtter
blandt andet:

Om Hjortshøj Party Service

Festen bliver bedre med Hjortshøjs Partyservice. Dette faktum har utallige mennesker erkendt, siden party-leverandøren med base i Varde indledte arbejdet i 1987. Den kompromisløse kvalitet har givet talrige positive anbefalinger fra tilfredse kunder. Du vil uden tvivl blive tilfreds med vores services, der vil sikre din fest bliver en succes.

Læs mere om os

Levering

Hos Hjortshøj Party Service leverer vi i vores hovedområde midt- og sydjylland, hvad end du bestiller mad, telte eller service. Vi sætter en ære i at levere til tiden, hver gang. Ring endelig ved spørgsmål.

Læs mere om levering

Ring på telefon +45 75 25 17 29

eller skriv direkte på info@hjortshoejs.dk
  • Hjortshøjs Party Service
  • Jeppe Skovgårdsvej 7
  • 6800 Varde
  • CVR 35376011
© Hjortshøjs Party Service 2024 - Alle rettigheder forbeholdes